Wednesday, December 11, 2013

BEGINI MAHASISWA, HANCURLAH NEGARA DI MASA DEPAN !


Aku tak tau apa yang dah jadi dengan universiti di Malaysia nih ! Dulu orang berebut rebut nak masuk universiti, kalau ada budak kampung masuk universiti kendurilah sekampung. Bangga dengan pencapaian anak kampung tu.

Sekarang bukan kata sekampung, hampir setiap rumah ada anak anak yang masuk univrsiti. Dah jadi biasa anak anak masuk universiti. Sebahagiannya kerana kejayaan dasar kerajaan. Baguslah.

Tapi aku tengok kebelakangan ini, mahasiswa dan jadi tak tentu arah. Tak de kualiti. Cara berfikir dan bertindak sangat tidak matang bahkan macam tak berfikir pulak.

Menyertai demonstrasi, perhimpunan. Malangnya kebanyakannya budak budak Melayu. Aku pernah tanya, apa yang diperjuangkan ? Tak dapat nak jawab dengan meyakinkan. Asyik asyik cakap nak ganti, ubah kerajaan zalim.

Aku kata zalim benarkah kerajaan kepada kamu? Nak masuk universiti dengan kelulusan minima. Anak Cina, India melambak dapat 9 A tak dapat masuk matrik, tak dapat masuk universiti. Anak Melayu 6A/7A dah boleh masuk matrik seterusnya masuk universiti.

Tak cukup duit ada PTPTN. Dapat tawaran dah dapat pendahuluan 1500 ringgit. Kemudian dapat lagi pinjaman tambahan. Zalim apa lagi ?

Hari ini ada pulak kumpulan TURUN. Gabungan NGO ( kononnya )dan mahasiswa lancarkan gerakan menuntut turunkan kos sara hidup. Semua Melayu kecuali Ketua Pemuda DAP ! Ketua Pemuda PAS pun hadir, tukar racun.

Lebih malang lagi Pengerusi gerakan ini ialah Pengerusi Gabungan Mahasiswa Islam
( GAMIS ). Pelik aku, bila berkait dengan Islam jer, bodohlah pemikirannya.

Apa tak bodohnya, sentiasa nak MENGUBAH ORANG LAIN, DIRI SENDIRI TAK BERUBAH. Aku berani jaminlah, tengok hand phone dia, jenis apa? Koman? Sorrylah budak Melayu tak pakai barang koman. Tgk baju seluar pulak..macam orang dah kerja.

Motor ? Wajib ada padahal dia student. Ini maksud aku. Orang cerdik tak ghairah nak ubah orang atau keadaan. Orang bijak akan selalu menyesuaikan diri ikut keadaan.

Kita tak ada kuasa turun harga barang. Harga barang Cina DAP yang kawal. Kita sesuaikan apa barang yang kita nak guna...ini baru betul. Anak Cina bermatian belajar, budak Melayu jadi kuda PAS dengan DAP !



Melayu....
Cina...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...