Thursday, October 30, 2014

UNTUK BACAAN HAKIM NEGARA SAHAJA !

SINGAPURA 30 Okt - Mahkamah Tinggi Singapura mengekalkan Seksyen 377A Kanun Keseksaan, iaitu undang-undang yang melarang seks antara lelaki, dan menolak hujah-hujah bahawa peruntukan itu bertentangan dengan Perlembagaan.

Dalam memutuskan bahawa peruntukan itu tidak menyalahi Perlembagaan, Mahkamah Rayuan yang terdiri daripada tiga hakim semalam menolak dua cabaran berasingan untuk menghapuskan undang-undang itu.

Pasangan gay Gary Lim, 46, dan Kenneth Chee, 38, serta Tan Eng Hong, 51, berpendapat ​​undang-undang itu bersifat diskriminatif dan wajar dihapuskan sah mahkamah.

Mereka berhujah mengatakan bahawa Seksyen 377A melanggar hak mereka untuk perlindungan saksama di bawah undang-undang, seperti yang dijamin oleh Perkara 12 Perlembagaan, dan melanggar hak mereka untuk hidup dan bebas, seperti dijamin oleh Perkara 9.

Undang-undang itu memperuntukan hukuman penjara sehingga dua tahun bagi lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki lain, sama ada secara terbuka atau tidak.

Tan adalah orang pertama yang mencabar undang-undang itu pada 2010 selepas dia didakwa melakukan seks oral dengan lelaki lain dalam tandas awam.

Manakala Lim dan Chee kemudiannya memfailkan cabaran mereka sendiri dan kes mereka didengar secara berasingan dan ditolak oleh hakim Mahkamah Tinggi Quentin Loh tahun lalu.- rn



Hakim negara yang susah susah berjuang untuk peliwat !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...