Monday, August 23, 2010

MAJLIS PEGUAM- PERTAMA KALI BETUL

Di Malaysia ni ada banyak NGO. NGO yang paling tak guna pada pandangan aku ialah Majlis Peguam. Mungkin kerana kebanyakan ahlinya keturunan India maka NGO ini banyak putar belit seolah olah ia beroperasi di India.

Tapi kenyataan terbaru Majlis Peguam memang wajib disokong. Bodoh bodoh Majlis Peguam dalam memahami sejarah negara, budaya dan iklim bangsa, kali ini aku akui Majlis Peguam betul apabila Presidennya Regunath Kesavan mencadangkan agar Suruhanjaya Siasatan Diraja
ditubuhkan bagi menyiasat institusi Kehakiman yang menurut Majlis Peguam banyak cacat celanya.

Regunath menjadikan ' nota tersembunyi Teoh Beng Hock' sebagai asas dakwaannya. Biasalah macam aku kata tadi, Majlis Peguam bodoh dalam memahami langit yang dijunjungnya. Aku amat bersetuju dengan Majlis Peguam kali ini dengan SYARAT:-

1. Siasat dan ambil tindakan terhadap manipulasi dan eksploitasi seluruh institusi kehakiman oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan konco konconya. Sebagai orang awam yang tak mengaji undang undang, aku tahu dengan jelas bahawa Anwar Ibrahim dan peguambelanya sengaja mempermainkan undang undang untuk kepentingan mereka. Perbuatan menangguh dan menunda perbicaraan adalah pengkhianatan terhadap undang undang.

2. Siasat dan ambil tindakan terhadap parti tertentu yang menjadikan mahkamah gelanggang politik kurang ajar mereka. Mereka membawa penyokong parti, mereka berceramah dan mereka membangkitkan isu isu tidak berkaitan di mahkamah. Semua ini melunturkan imej mahkamah sebagai tempat di mana keadilan ditegakkan.

Tubuhkanlah Suruhanjaya Diraja. Siasat dan ambil tindakan termasuk kepada Majlios Peguam kerana bertindak seperti parti politik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...