Monday, August 30, 2010

RAKYAT MENUNGGU KEMERDEKAAN PEMERINTAH

Esok adalah ulangtahun ke 53 kemerdekaan negara. Satu tempoh masa yang memadai sebenarnya untuk melihat makna sebuah kemerdekaan itu. Dalam banyak hal aku dapat merasakan kejayaan pemerintah yang ditunjangi UMNO mengemudi negara. Kita ada matlamat yang jelas dan usaha ke arah mencapai matlamat itu sedang giat dijalankan.

Cuma yang mengecewakan aku , sejak akhir akhir ini aku dapati seolah olah pemerintah yang ditunjangi UMNO seakan ' hilang kuasa '. Pemerintah berkuasa membina tetapi hilang kuasa mencegah dan menghukum. Sedangkan kuasa ini diperlukan untuk memerintah sebuah negara.

Pelbagai usaha mengganggu gugat pembinaan negara bangsa dibiarkan berlaku berulangkali khasnya apabila dilakukan oleh orang Cina. Pemerintah seakan terjajah oleh orang Cina yang memang tidak menyokong pemerintah selama ini.

Siapalah Namewee - Telah dua kali mencetuskan perbuatan menghasut tahap tinggi tetapi lepas bebas hanya dengan perkataan ' maaf '.

AP Serdang dan Selayang menceroboh surau dan masjid. Pihak berkuasa agama hanya mampu menyatakan kesal walaupun pencerobohan itu berlaku secara sengaja dengan tujuan menghina Sultan dan Islam itu sendiri.

Menggugurkan nama Agung dan menggantikannya dengan nama Lim Guan Eng yang jelas menghalau umat Islam dari kampung halaman, hukumannya ia dipanggil mengadap dan berbincang.

Hasil daripada tindakan ' lembut' ini nantinya dijadikan bahan ceramah pembangkang yang menyatakan sebenarnya pemerintah telah hilang keberanian kerana terdesak untuk menang PRU 123. Dalam kata lain, kerana ingin memenangi hati pengundi, pemerintah hilang harga diri. Merdekakah begitu ?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...