Sunday, July 20, 2014

TERBONGKAR !! INI ANTARA FAKTOR MENGAPA ISLAM LEMAH !

Kita suka berkelahi benda kecil. Aku rasa tak rosak maksud dengan sedikit kesilapan perbandingan. Prinsipnya ialah Islam larang membazir. Aku percaya lepas ini akan ada pulak ustaz lain campur. Akhirnya akan terbukti siapa lebih bijak.

Anak anak kita yang merempit, yang berdadah, yang bermaksiat terus terbiar...
Baca artikel di bawah...



KANTOI - Ustaz Muda perbetulkan Ustaz Kazim

Ustaz Kazim kata Nabi Muhammad kenduri dengan roti jala cicah kari... wakaka

Kali ni mari kita baca bagamana seorang ustaz muda memperbetulkan seorang ustaz tua yang banyak memberi kuliah agama, bergelar penceramah bebas dan pernah ditawar jadi MT umno.



Minta maaf us kazim..ini yang betul..

pertama: zaman Nabi saw mana ada kari lagi..kalau ada, dalam kitab mana ye?..

Farid
kedua (yang sebenarnya): semahal mahal majlis walimah Rasulullah saw adalah makanan dari kurma yang telah dibuang bijinya dan dicampur dengan susu, dalam riwayat lain yang dicampur dengan gandum, dijamu kepada para sahabat r.a sempena perkahwinan baginda dengan Shofiah binti Huyai bin Akhtab..

dalam riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw bersabda "adakanlah majlis walimah (perkahwinan) itu sekalipun dengan seekor kambing"..

dalam riwayat Bukhari dan Muslim juga ada menyebut, Rasulullah saw bersabda "Seburuk-buruk makanan ialah makanan walimah yang diundang orang-orang kaya sahaja dan ditinggalkan orang-orang miskin"..

dalam bab mahar pula, riwayat Hakim pula menyebut "Sebaik-baik pemberian mahar adalah yang paling memudahkan"..dalam bab walimah juga, riwayat Ahmad menyebut "Sesungguhnya yang berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya"..

firman Allah Taala "Janganlah kamu membazir, sesungguhnya orang-orang yang membazir ialah saudara-saudara Syaitan, dan Syaitan itu kufur terhadap Tuhannya" al-Isra' ayat 26-27..

# moral : bagus membuat buku..tapi biarlah berfakta..jangan kita membuat jenayah ilmiah..jenayah ilmiah besar kesannya kepada masyarakat..seumpama orang yang menyebarkan hadith-hadith palsu dan riwayat-riwayat israiliyyat yang disandar kepada Rasulullah saw..Allahu 'alam. -  Farid Doa Al- Jawi

3 comments:

Anonymous said...

Alangkah baiknya kalau ustaz dan ulama dapat duduk semeja bincang bagaimana nak menangkan Islam.

Anonymous said...

Patut menjadi satu trend. Ustaz dan ulama perlu ada kemahiran fardu khifayah selapas dapat ijazah agama.

Anonymous said...

Ulama dok pelaga org. Org tak bekekahi jadi bekelahi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...